Mediawijsheid

Jongeren zijn er maar druk mee: WhatsApp, Instagram, Snapchat, gamen.

Sociale media heeft een grote aantrekkingskracht! Uren wordt er naar schermen gekeken. Ook door ouders. Dit geeft vaak plezier, maar soms zitten er ook minder leuke kanten aan het gebruik van sociale media. Denk hierbij bijvoorbeeld aan shaming, cyberpesten en challenges.

Hoe houd je online zijn leuk voor je kind en jezelf? Hoe houd je toezicht? Wat doe je wel en wat liever niet? Wat zijn de grenzen?

In mijn ouder-bijeenkomst neem ik ouders mee in de belevingswereld van hun kind. Aan het einde van de avond zul je je kind een beetje beter begrijpen, heb je een lijst vol tips en handvatten hoe om te gaan met de uitdagingen van het internet.

Mediawijsheid gaat over media en is een onderdeel van digitale geletterdheid. De term digitale geletterdheid verdeelt de kennis en vaardigheden in 4 categorieën, namelijk ICT-vaardigheden, Informatievaardigheden, Computational Thinking en Mediawijsheid (figuur 1).

Vroeger was er radio, krant en tv om informatie over te brengen (monoloog). Tegenwoordig hebben we het al snel over sociale media, een snelle wereld van informatieoverdracht.

De raad van Cultuur definieert mediawijsheid als volgt: “Mediawijsheid is het geheel van kennis, vaardigheden en mentaliteit waarmee burgers zich bewust, kritisch en actief kunnen bewegen in een complexe, veranderlijke en fundamenteel gemedialiseerde wereld.” Dit brengt grote mogelijkheden, maar ook risico’s met zich mee.

figuur 1: digitale geletterheid

Om een beeld te geven waar die gemedialiseerde wereld dan uit bestaat in 2021, introduceerde het Netwerk Mediawijsheid een vernieuwd competentiemodel. In de binnenring van het model staan de 8 mediawijsheid competenties (figuur 2). Elk daarvan stelt je in staat om je comfortabel te bewegen in de tien gebieden in de buitenste ring. Door de tien gebieden op te nemen in het model wordt benadrukt dat mediawijsheid geen abstracte, academische aangelegenheid is. Het gaat er om dat media je gelukkiger maakt. En daar kan ik bij helpen!

figuur 2: vernieuwde competentiemodel mediawijsheid

Mijn taak is ouders, kinderen en leerkrachten te begeleiden op de digitale snelweg. Ik neem graag ouders bij de hand om hun kinderen beter te begrijpen, ik help kinderen stap voor stap veilig deze wereld te ontdekken en help leerkrachten met het geven van lessen of de implementatie een leerlijn digitale geletterdheid.