Online etiquette ofwel nettiquette (groep 4 tot 8)
Hoe ga je om met elkaar in een online chat? Hoe kunnen emoticons je tekst ondersteunen? Weten kinderen dat je dan wel dezelfde interpretatie moet hebben van die emoticon. Wat doe je wel en wat doe je niet online? En hoe ga je om met iemand die je steeds spam stuurt?
GreenScreen (groep 5 tot 8)
Het greenscreen is een interessante optie om te presenteren. We leren d.m.v. een app om te gaan met het greenscreen. We maken een storyboard en aan het einde van de les nemen we een filmpje op. Bijvoorbeeld een onderwerp presentatie of een vermakend journaal zijn de opties.
Canva (groep 5 tot 8)
Tijdens deze les duiken we in de wereld van Canva. We gaan samen de mogelijkheden ontdekken van deze app. De kinderen leren een presenatie of folder te maken. Deze wordt aan het einde van de les gepresenteerd. Het onderwerp kan aansluiten bij vele lessen en is in overleg.
Gamen en gameverslaving (groep 4 tot 8):
De betrokkenheid van de leerlingen wordt enorm als ik hen vertel dat ik hen naar huis laat gaan met de vele voordelen van gamen. U zult het vast horen.
Tijdens de les laat ik hen echter ook zien wat de gevaren zijn en de gevolgen. Ze weten waardoor ze zo moeilijk hun online spelletje (of filmpje) weg kunnen leggen. Ook praten we over het verdienmodel van een game. Ze zien een interview met een aan games verslaafde jongen en weten dat er een goede balans moet zijn tussen spelen, slapen, sociaal en school.
Afsluitend kijken we naar banen van de toekomst die afgeleid zijn van gamen en spelen we een quiz.
Samengevat: gamen heeft voor- en nadelen, maar weet de balans te vinden.
Sexting en Shaming (groep 7 en 8):
Een foto sturen, die alleen voor 1 ontvanger bestemd is (door de inhoud van de foto), is niet fout.
Het verspreiden van die foto, terwijl je weet dat dit niet de bedoeling kan zijn, is wel fout (en inmiddels strafbaar).
We praten over de stappen die je kan ondernemen als het jou gebeurt. Hoe belangrijk het is, dat je er over praat, want het is niet jouw fout, maar kan wel grote gevolgen hebben.
Wat doe je als het een vriendin of vriend betreft (ook jongens kunnen slachtoffer zijn van shaming)?
Ik heb kinderen kennis maken met de rapper Tur-G. Hij heeft een rap gemaakt voor de campagne Stop Online Shaming n.a.v. eigen ervaringen.
Veilig gebruik van Internet (groep 4 en 5)
De digitale snelweg is er eentje met vele mogelijkheden. We vergelijken offline speelplekken met online. Waar moet je op letten?
Ook praten we over online chatprogramma (zoals Omegle), die niet voor kinderen bedoeld zijn. De kans om ongewenste plaatjes te zien zijn groot. Dat moet je niet willen en de kans op Grooming (de nieuwste versie van de zogenoemde potloodventer) is reƫel.
Netwerken/ Online verbonden zijn (groep 3 en 4)
Wat is dit nou precies? En hoe werkt dit? (nog in ontwerp fase)